Wie
spreekt over kunst en tegels kan niet omheen het oeuvre van Jean-Pierre
Raynaud. Deze Franse kunstenaar, geboren in 1939 in Courbevoie, behaalde een
diploma tuinbouw, maar begon na zijn studies onmiddellijk aan een artistieke
loopbaan. Hij werkte met alledaagse voorwerpen die in een volledig nieuwe
context geplaatst werden en tot een eigen iconografie uitgroeiden.
Wereldberoemd zijn zijn, dikwijls gigantische,
plantenpotten met cement gevuld, zijn verkeersborden, later zijn
vlaggen, maar vooral ook zijn witte tegels.
Hij
bracht de tegels aan op muren, meubels, vloeren, gebruiksvoorwerpen, kaders die
als ‘schilderijen’ aan betegelde muren gehangen werden en ook op monumentale
sculpturen in de openbare ruimte…
Legendarisch
echter werd zijn huis in La Celle-Saint-Cloud. Van 1969 tot 1993 heeft hij
voortdurend zijn huis betegeld, herbetegeld, verbouwd, gedeeltelijk afgebroken
en herbouwd, waarbij alle ruimtes volledig (muren, vloeren, plafonds…) met de
witte tegeltjes bekleed werden. In 1993 besloot Raynaud om zijn huis definitief
af te breken en de brokstukken te exposeren in chirurgische kommen. Later
werden de resten zelfs enkel nog in kartonnen dozen met daarop in rode letters
“Raynaud 1993” ‘getoond’. Zelf zegt hij
daarover in een interview uit 2005 met curator Gilbert Perlein: “I thought it
would be interesting to show The House
in its original cardboard box. Thus, it isn’t visible, but it is very much
present inside the box. Memory and experience play a major role here: it isn’t
a matter of looking at the debris that were shown twelve years ago, but of
showing the mass of physical and mental energy released by their piling-up.” (Les
Raynaud de Raynaud, Mamac, Nice, 2006).
La
Maison, zoals het altijd genoemd wordt, kan eigenlijk als Raynauds levenswerk
beschouwd worden. Je moet weten dat de kunstenaar wel degelijk in het huis
leefde gedurende 24 jaar. Het is moeilijk je een grotere verstrengeling van
leven en werk voor te stellen. Toch staat Raynaud er (in het eerder geciteerde
interview) op een duidelijk onderscheid te maken tussen zijn persoon en zijn
werk. De aanduiding van het kunstwerk als La Maison geeft dat al aan: het is
niet 'ma maison'. De titel suggereert een afstandelijkheid, een vreemde, koele
uitwendigheid die perfect aansluit bij de cleane verschijningsvorm. Het klinkt
ook dominerend, bedreigend. Na de afbraak worden de brokstukken in chirurgische
kommen gepresenteerd: ook dat heeft op zijn beurt een onmiskenbaar steriel
karakter. Dergelijke kommen hebben echter ook de connotatie van een verregaand
ingrijpen op de integriteit van het lichaam. Ze worden immers gebruikt om uit
het lijf gesneden stukken in te deponeren. Staat je huis niet symbool voor je
persoon? Later, als de brokstukken enkel nog in de kartonnen dozen
tentoongesteld worden, zien we alweer die netheid, die, mij althans, zeer
beklemmend overkomt.
Deze
dualiteit, de cleane en bewuste afstandelijkheid enerzijds en de betrokkenheid
van het letterlijk leven in het werk anderzijds, roept dan ook een gevoel van
ingehouden, onzichtbaar, maar toch bijna tastbaar geweld op. Is het een
verdedigingsmechanisme, een afwenden van onheil, een zich afkeren van de
omgeving die als een dreiging ervaren wordt? Raynaud is zich overigens zeer
bewust van het geweldaspect. Hij verwijst herhaaldelijk naar zijn neiging tot
agressie.
Tot
slot nog dit: op een bepaald ogenblik voelde hij zich gevangen in zijn eigen
werk, paradoxaal genoeg, zijn vrijheid. Ik citeer nog eens uit het eerder
aangehaalde interview: “Fear started to set in, freedom became a prison. I
thought: should I get rid of it? Sell
it? Impossible. For me, it was too intimate. […] As I had a strong potential
for violence, the solution was to make The
House disappear. At that moment, I understood what it was to be an artist:
construction or deconstruction, the fight would always be the same, provided
that art came out the winner. I didn’t know how to proceed, but like a soothed
child, I was able to go back to sleep.” Het komt m.i. hierop neer: een
kunstenaar heeft maar een verantwoordelijkheid, namelijk kunstenaar te zijn. La Maison blijft dan ook een bijzonder
actueel en pregnant werk, de zingeving voor het kunstenaarschap van Raynaud. Zo
wordt het toch ook weer ‘sa maison’ en wellicht ook ‘ma maison’ van elke
kunstenaar.
Ik
heb in dit bericht geen foto’s opgenomen. Je vindt er massa’s op het net. Een
paar adressen:
En
niet te missen: een gearchiveerde website met een fototour doorheen La Maison
Wauw, die foto's van La Maison geven mij echt zin om daar eens door te lopen. Zo'n rare ziekenhuis/sciencefiction sfeer. Het is bijna niet te geloven dat hij daar 24 jaar in heeft geleefd.
BeantwoordenVerwijderen