Over het project tiGels

Mission statement



Het tegelproject is breed opgevat en moet als een totaalproject gezien worden. Het project maakt gebruik van verschillende media en is sector-overschrijdend. Het loopt over een lange periode - meer dan een jaar. De tentoonstelling is een eindpunt, maar de essentie van het project is het volledige traject dat nu, mei 2012, gestart is. Deze blog maakt integraal deel uit van het project en is meteen ook de virtuele ontmoetingsplaats voor iedereen die wenst mee te werken of geïnteresseerd is in de uitwerking ervan.



De tegel. Tegels duiken al twee jaar in mijn werk op, zowel in installaties als in schilderijen. Voor dit project is de tegel niet enkel een esthetisch object, maar ook letterlijk de grond waarop we leven en werken, een metafoor voor de geschiedenis van een huis en zijn bewoners, een aanknopingspunt voor sociale verbinding en samenwerking en een bron voor artistieke creatie.
Registratie. in een eerste fase worden mensen opgeroepen om oude tegelvloeren die ze in huis hebben te laten fotograferen. Dit materiaal wordt gearchiveerd en vormt de voedingsbodem voor de rest van het project. Bovendien is het hier dat het project zijn sociale doelstelling wil realiseren. Indien de bewoners dat wensen worden ze fotografisch geportretteerd en wordt er mogelijks een video-interview afgenomen waarin verhalen aan bod kunnen komen die aan de vloer gerelateerd of erdoor geïnspireerd zijn. Deze fase loopt over ongeveer een jaar.
Verbinding. Tijdens de bezoeken wordt niet alleen bronmateriaal verzameld. Het is de uitgelezen manier om verbinding, communicatie en betrokkenheid tot stand te brengen. Dit sociale aspect is een bijzonder belangrijk onderdeel van het project. Wie meewerkt, participeert aan een cultureel project dat de gehele bevolking wil aanspreken. De kunstenaar komt letterlijk en figuurlijk over de vloer. De tegel is een in alle opzichten toegankelijke basis om tot gesprek te komen.
Samenwerking. Het tegelproject wordt geïnitieerd door een kunstenaar en is in aanzet dan ook artistiek gemotiveerd. Toch beweegt het zich, bewust strakke grenzen vermijdend, op verschillende terreinen. Oude tegels behoren vanzelfsprekend tot ons erfgoed. Hierdoor en mede door de verhalen die onder de tegels schuilen is er een belangrijk heemkundig aspect.  Het is immers ook de bedoeling dat het verzamelde materiaal, zonder volledig te willen zijn, gearchiveerd wordt. Samenwerking met ter zake gespecialiseerde mensen is dan ook wenselijk. Dit kan er wellicht voor zorgen dat er na afloop van dit project nog opvolging komt op erfgoedvlak.
Om contacten te leggen, voor logistieke support, infrastructuur en promotie zal samenwerking met het lokale bestuur absoluut nodig zijn.
Voor de tentoonstelling zal de openbare bibliotheek een aangewezen plaats zijn. Een bibliotheek is een perfecte site voor een combinatie van documentaire en artistieke presentatie. Het is tevens een publieke ontmoetingsplaats bij uitstek. Mogelijks kan ook een link gelegd worden met de collectie en is er plaats voor gesprekken en lezingen.
Educatief. Dit is een bijzonder aspect van samenwerking. Ook kinderen kunnen bij het project betrokken worden door middel van een educatief pakket voor scholen en/of jeugdbewegingen.
Tentoonstelling. De tentoonstelling zal zoals hierboven al aangegeven een documentair en artistiek samenspel worden. Het is de bedoeling om een totaalinstallatie te creëren die inspeelt op de mogelijkheden en eigenheid van de locatie zelf met gebruikmaking van verschillende media.
Publicatie. Ter afronding van het project zou een publicatie welkom zijn. Het kan een blijvend document zijn dat het project langs verschillende kanten belicht en documenteert. Het kan plaats bieden aan beeldmateriaal en geschreven bijdragen van specialisten op de diverse terreinen van erfgoed, hedendaagse kunst en sociale werking.
Privacy. Medewerking aan dit project betekent dat minimaal beelden van de vloertegels publiek gemaakt worden. Enkel wie daar mee instemt wordt geportretteerd en/of geïnterviewd. Persoonlijke gegevens worden echter op geen enkele wijze openbaar gemaakt. 





Over de tegel in mijn werk 





Bij wijze van introductie ga ik hier wat dieper in op hoe de tegel in mijn werk terecht gekomen is.
De tegel is sedert een tweetal jaar prominent aanwezig in mijn werk. Het begon met de uitnodiging van Mu-Zee-Um een kunsteducatieve organisatie in Oostende, voor Labo Max. Een dertigtal kunstenaars werd gevraagd een ruimte van het voormalige postgebouw van Oostende (architect Gaston Eyselinck) in te vullen net voor de werkzaamheden begonnen voor de ombouw tot cultureel centrum. Ik koos voor een grote ruimte waarin een zwevende tegelvloer aangebracht was om de netwerkkabels te verbergen. Door een deel van de tegels weg te nemen werd zowel de oude toestand van de ruimte als de nieuwe functie ‘blootgelegd’. Met de weggenomen tegels werden torens opgebouwd tussen de ‘vijvers’. Een meer uitgebreide toelichting bij deze in situ-installatie vind je op mijn website.
Vanaf dan werden ook mijn schilderijen met tegels bedekt. De etymologie van het woord tegel is hier veelzeggend. Het stamt af van het Latijnse woord tegula dat staat voor dakpan. Op zijn beurt is dat een afleiding van het werkwoord tegere dat ‘bedekken’ betekent. Bedekken, verhullen en onthullen was het hoofdthema in mijn solotentoonstelling RETI(T)LED in galerie Pinsart, Brugge



Ter gelegenheid van de verjaardag van de kunst, op 17 januari 2012, deed ik een ingreep, annex ludieke actie, in dezelfde galerie waarbij ik de vloertegels van de tentoonstellingsruimte ‘verkocht’. De ‘koper’ kreeg een certificaat met een licentie om tijdens toekomstige vernissages in de galerie exclusief op ‘zijn’ tegel plaats te nemen. De integrale opbrengst werd aan Oxfam geschonken. Op de ‘verkochte’ vloertegels werd, hoe kan het anders,  een rode stip aangebracht. Dat was samen met een vloerplan meteen het enige visuele aspect van mijn bijdrage (er zijn geen beelden van bewaard).
Ondertussen duikt de tegel ook weer op in mijn recentste schilderijen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten