vrijdag 29 juni 2012

Dambordvloer voor een schrijver


Een tijd geleden kreeg ik van iemand onderstaande foto toegestuurd. De man op de foto is Howard Jacobson, winnaar van de Man Booker Prize 2010 met zijn boek ‘De Finklerkwestie’. Het is niet de bedoeling een literaire wending te geven aan deze blog, zeker niet als je weet dat de auteur in kwestie een bloedhekel aan bloggers heeft, maar kijk maar even naar de vloer van de toch wel benepen ruimte waarin hij poseert.
Ik blijf gefascineerd door de rood-witte dambordvloer (zie mijn eerder bericht rond Mathew Cerletty). Het is enerzijds strak, helder, net en anderzijds heeft het een bijna magische aantrekkingskracht, een belofte – of een dreiging! – van een andere wereld, van ongeziene mogelijkheden waarin de fantasie wild tekeer kan gaan. Een bijzonder geschikte vloer voor een schrijver, of een beeldend kunstenaar, dus. Het extreme perspectief in deze foto verhoogt natuurlijk het surrealistisch gehalte.
De foto is gekopieerd uit De Morgen van woensdag 2 maart 2011, is mij meegedeeld. Ik heb helaas de naam van de fotograaf niet kunnen achterhalen, ook het online  archief van de krant gaf geen uitsluitsel. Mocht iemand die kennen dan wil ik die graag nog toevoegen. En weet iemand waar dit gesitueerd is?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten