dinsdag 6 november 2012

Gevloerd en betegeld (2)


Ik heb het hier al aangekondigd, nu heb ik ze ook bezocht: de tegeltentoonstelling in het MIAT in Gent. Deze tentoonstelling, samengesteld door specialist Mario Baeck, is absoluut de moeite van een bezoek waard. Wel jammer dat ik geen toestemming kreeg om foto’s te maken, ook niet na de plechtige belofte geen flits te gebruiken: ik had het schriftelijk moeten aanvragen veertien dagen voor mijn bezoek… en dus nog eens terugkomen. Omdat ik het spel correct wilde spelen zal je hier van mij dus geen foto’s van de tentoonstelling vinden. Wel plaats ik enkele foto’s van bestaande vloeren in Gistel, waarvan tegels als voorbeeld te zien waren in het MIAT.


Over Gistel gesproken: de stad komt niet voor in de tentoonstelling, maar wordt met de firma G. Boudolf in de catalogus wel aangehaald als een voorbeeld voor de cementtegelproductie in het interbellum, vooral ook omdat dit erfgoed bewaard is gebleven en bezichtigd kan worden in de huidige toonzalen.
België was zeker tot de tweede wereldoorlog zowel kwantitatief als kwalitatief toonaangevend met haar tegelindustrie. Je krijgt dan ook een mooi overzicht van de bekendste vloer- en wandtegelfabrieken. Aan de hand van documenten, staalkaarten en uiteraard ook tegels wordt een beeld geschetst van de wel gigantische productie. Er wordt gelukkig niet alleen gejubeld, maar ook stilgestaan bij de werkomstandigheden in de ateliers. En die waren niet altijd schitterend. Aan de hand van foto’s en korte, maar heldere (en leesbare!) teksten leer je hierover meer.
Ook over de technische kant van de tegelproductie kom je veel te weten op deze tentoonstelling. Ook hier: summiere uitleg op de tekstpanelen, foto’s en schema’s, uitgebreidere toelichting in een video-interview en voor wie nog meer wil: de catalogus. Wat mij betreft had er nog wat meer machinerie mogen getoond worden, maar ik kan me voorstellen dat dat logistiek gesproken niet zo eenvoudig is.
Direct bij het binnenkomen stoot je op een mooi uitgelegd tapijt van vloertegels. Echt indrukwekkend. Daarnaast zijn fragmenten van vloeren te zien, met al even mooie en ingenieuze patronen. Tal van vitrinekasten herbergen afzonderlijke tegels. Interessant zijn ook de documenten: facturen, catalogi en werkboekjes van vloerders. In zo’n werkboekje was een knipsel gekleefd met het door de klant gewenste patroon en toeval wil dat ik zeer kort geleden precies die vloer aangetroffen heb in de hal van een huis in Gistel. 

foto © Johan Lingier, 2012

De tentoonstelling behandelt zowel de vloer- als de wandtegelproductie. De twee zijn duidelijk van elkaar gescheiden in de tentoonstelling. Zowel de vormgeving als het productieproces verschillen dan ook grondig. De vloertegels moeten stevig en slijtvast zijn, de klei of het cement wordt vooraf met verschillende pigmenten gekleurd en dan in mallen aangebracht en geperst. De motieven en patronen zijn eerder abstract, beperkt in aantal kleuren, relatief sober dus en verder dan een gestileerd plantenmotief komt de figuratie niet (er zijn exuberante uitzonderingen!). Indruk maken doe je door slim met het motiefontwerp om te gaan en stijlvol te combineren. Bij de wandtegels worden bovenop de gegoten of geperste keramische tegel, al dan niet met reliëf, glazuurlagen aangebracht. Dat kan op verschillende manieren: schilderen is daar een van (voor unieke toepassingen), grafische druktechnieken een andere (voor massaproductie). Op die manier krijg je veel meer vrijheid in vorm en kleur en dan kan het alle kanten op… Overigens werkten veel bedrijven voor een deel van hun productie met gerenommeerde ontwerpers. En voor het overige maakten ze wat de klanten vroegen. De catalogi toonden dan ook een zeer divers beeld: van neostijlen over soms kitscherige genretafereeltjes tot prachtige ontwerpen zoals een sobere witte reliëftegel ontworpen door Henry Van de Velde. Ik weet waar mijn voorkeur naar gaat…

Terug naar de vloertegels. Hieronder vind je enkele vloeren die ik tijdens mijn tegelsafari in Gistel, Moere, Snaaskerke en Zevekote geschoten heb en die ik in de tentoonstelling in Gent terugzag. De eerste lag te pronken in een vitrinekast en is als tapijt met alternerende tegels en een boordmotief terug te vinden in de catalogus van Boch Frères Maubeuge (1862-1936) als Fond Egyptien. Deze tegels vond ik in een van de geklasseerde werkmanshuisjes in Moere, maar ze zijn daar niet in het gesuggereerde, prachtige, patroon uit de catalogus van Boch gelegd. Wellicht (maar ik heb hiervoor geen bewijzen), gaat het hier om resten of afbraakmateriaal uit een ‘beter huis’ die gebruikt zijn om de vloer van dit bescheiden huisje aan te vullen: voer voor heemkundigen?

foto © Johan Lingier, 2012
foto © Johan Lingier, 2012


foto © Johan Lingier, 2012

Hieronder nog enkele losse vondsten die ik ook op de tentoonstelling ben tegengekomen.

foto © Johan Lingier, 2012

foto © Johan Lingier, 2012

Tot slot nog enkele tegels uit de verzameling van Filip Debaillie. Met deze tegels en nog enkele variaties binnen dezelfde ‘familie’ is in het MIAT een mooi tapijt gelegd.

foto © Johan Lingier, 2012

foto © Johan Lingier, 2012

Als je nog mocht twijfelen: bezoeken die tentoonstelling! De catalogus, in tegelformaat, is zeer de moeite waard. Voor praktische info zie gevloerdenbetegeld.be

1 opmerking:

  1. Ik wilde je toch even zeggen dat ik na het lezen van dit stukje inderdaad de tentoonstelling bezocht en héél content teruggekomen ben. Bedankt voor de tip! Eén dezer kom ik zeker een kijkje in de bib van Gistel nemen.

    BeantwoordenVerwijderen