Deze
blog zal in eerste instantie verslag uitbrengen van het tegelproject waaraan ik
momenteel werk. Ik vertel er meer over in een volgende bijdrage. Bij wijze van
introductie ga ik hier wat dieper in op hoe de tegel in mijn werk terecht
gekomen is.
De
tegel is sedert een tweetal jaar prominent aanwezig in mijn werk. Het begon met
de uitnodiging van Mu-Zee-Um een
kunsteducatieve organisatie in Oostende, voor Labo Max. Een dertigtal
kunstenaars werd gevraagd een ruimte van het voormalige postgebouw van Oostende
(architect Gaston Eyselinck) in te vullen net voor de werkzaamheden begonnen voor
de ombouw tot cultureel centrum. Ik koos voor een grote ruimte waarin een
zwevende tegelvloer aangebracht was om de netwerkkabels te verbergen. Door een
deel van de tegels weg te nemen werd zowel de oude toestand van de ruimte als
de nieuwe functie ‘blootgelegd’. Met de weggenomen tegels werden torens
opgebouwd tussen de ‘vijvers’. Een meer uitgebreide toelichting bij deze in situ-installatie vind je op mijn website.
Vanaf
dan werden ook mijn schilderijen met tegels bedekt. De etymologie van het woord
tegel is hier veelzeggend. Het stamt af van het Latijnse woord tegula dat staat voor dakpan. Op zijn
beurt is dat een afleiding van het werkwoord tegere dat ‘bedekken’ betekent. Bedekken,
verhullen en onthullen was het hoofdthema in mijn solotentoonstelling RETI(T)LED in galerie Pinsart, Brugge.
Ter
gelegenheid van de verjaardag van de kunst, op 17 januari 2012, deed ik een
ingreep, annex ludieke actie, in dezelfde galerie waarbij ik de vloertegels van
de tentoonstellingsruimte ‘verkocht’. De ‘koper’ kreeg een certificaat met een
licentie om tijdens toekomstige vernissages in de galerie exclusief op ‘zijn’
tegel plaats te nemen. De integrale opbrengst werd aan Oxfam geschonken. Op de
‘verkochte’ vloertegels werd, hoe kan het anders, een rode stip aangebracht. Dat was samen met
een vloerplan meteen het enige visuele aspect van mijn bijdrage (er zijn geen
beelden van bewaard).
Ondertussen
duikt de tegel ook weer op in mijn recentste schilderijen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten